Veelgestelde vragen
-
Mijn BENU Direct
-
Waarom heb ik een Mijn BENU Direct account nodig?
Met een Mijn BENU Direct account krijgt u toegang tot uw persoonlijke gegevens, uw bestellingen en regelt u gemakkelijk uw herhaalbestellingen. Ook kunt u in deze persoonlijke omgeving de verwachte levertijd van uw bestelling inzien. Een BENU Direct account is niet verplicht maar maakt het voor u of uw mantelzorger wel gemakkelijker.
Nieuw bij BENU Direct? Schrijf u dan nu in.
-
Hoe maak ik een Mijn BENU Direct account aan?
Ga naar Mijn BENU Direct en meld u aan. U ontvangt na het aanmelden een e-mail om uw account te activeren. Na activatie kunt u inloggen met uw e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. U ontvangt dan een e-mail met een verificatiecode. Vul die verificatiecode in om het inloggen te voltooien.
-
Welke gegevens heb ik nodig om mij aan te melden voor Mijn BENU Direct?
U vult bij het aanmelden uw burgerservicenummer, geboortedatum en hulpmiddel in. Vervolgens controleren wij of u verzekerd bent voor onze hulpmiddelen. Indien u al klant bent bij BENU Direct halen wij uw gegevens op. Bent u nog geen klant, dan vult u uw NAW gegevens, telefoonnummer en e-mailadres in.
-
Waarom moet ik inloggen voordat ik mijn Online herhaalbestelling kan bevestigen?
Wanneer u een online herhaalbestelling wilt bevestigen of volgen op BENU Direct, hebben wij uw gegevens nodig. Door in te loggen op Mijn BENU Direct (uw persoonlijke beveiligde klantomgeving bij BENU Direct) wordt de herhaalbestelling meteen aan uw gegevens gekoppeld.
-
Hoe kan ik mijn bestellingen inzien?
Wanneer u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, kunt u na het inloggen uw bestelhistorie inzien onder Mijn bestellingen.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Klik op de inlogpagina op ‘wachtwoord vergeten’. Wij sturen u een e-mail met code waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Ontvangt u geen e-mail? Controleer uw spambox of ongewenste e-mail box.
-
Ik heb geen activatie e-mail ontvangen, wat nu?
Controleer of de activatie e-mail in uw spamfolder of ongewenste e-mail box is terecht gekomen. Mocht dit niet het geval zijn, geef dit dan door via ons contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op voor een oplossing.
-
-
Online herhaalservice
-
Wanneer kan ik gebruik maken van de Online herhaalservice?
Onze Online herhaalservice is bedoeld voor klanten in een situatie waarbij er weinig verandering in verbruik is. De Online herhaalservice is op dit moment beschikbaar voor de hulpmiddelen bij incontinentie, diabetes en een stoma.
-
Hoe werkt de Online herhaalservice?
In een paar stappen heeft u altijd op tijd de beste hulpmiddelen in huis!
- Maak eerst een Mijn BENU Direct account aan.
- Vraag in uw Mijn BENU Direct account de herhaalservice aan.
- Bevestigen herhaalbestelling via Mijn BENU Direct
Na activatie van de herhaalservice werkt het als volgt. Zodra u herhaalbestelling bij ons klaar staat ontvangt u een e-mail om uw herhaalbestelling te controleren in Mijn BENU Direct. Deze e-mail volgt 14 dagen voor het opraken van uw voorraad. U logt in en bij het bevestigen van uw herhaalbestelling krijgt u twee evaluatievragen. Daarna kunt u zelf het aantal verpakkingen verlagen (indien nodig), het afleveradres en de afleverdag kiezen. Als u de vragen negatief beantwoordt krijgt u geen herhaalbestelling geleverd. Bijvoorbeeld omdat uw herhaalbestelling niet meer past bij uw situatie. Wij nemen dan contact met u op.
- Volg uw bestelling.
Na uw bevestiging gaan wij de herhaalbestelling verzenden. Op de dag van verzending kunt u in Mijn BENU Direct zien hoe laat de bezorger uw bestelling brengt.
- Maak eerst een Mijn BENU Direct account aan.
-
Ik heb de evaluatie negatief ingevuld, wat nu?
Als u niet tevreden bent met het materiaal of wanneer er iets veranderd is in uw persoonlijke situatie nemen wij contact met u op.
-
Mijn besteltermijn is verlopen, hoe kan ik nu bestellen?
Als u de bestelling niet op tijd heeft bevestigd, ziet u een melding dat uw besteltermijn is verlopen. Wilt u alsnog uw herhaalbestelling ontvangen? Neem contact met ons op via het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
-
Ik heb nog voldoende voorraad, wat te doen?
Als u nog voorraad heeft, kunt u het aantal verpakkingen verlagen. Laat altijd een aanvulling bezorgen, zodat u weer een e-mail ontvangt om uw volgende bestelling te bevestigen. Als u geen bestelling bevestigt, versturen wij niets naar u.
-
Waarom heb ik geen e-mail ontvangen voor mijn herhaalbestelling?De e-mail staat mogelijk in uw spam map of map met ongewenste e-mail. Ook kan het zijn dat u contact opneemt voordat wij de e-mail versturen. U kunt altijd inloggen om te zien of u de bestelling kunt bevestigen. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
-
-
Bestellen
-
Hoe kan ik medische hulpmiddelen bestellen?
Bent u nog geen klant? Vul dan eerst het online inschrijfformulier in zodat u direct de benodigde medische hulpmiddelen kunt bestellen. Dit is mogelijk voor incontinentie-, katheter- en diabetesmaterialen.
De aanvraag voor stoma-, wond-, compressiematerialen en medische drinkvoeding gaat via uw (huis)arts of behandelend specialist. -
Hoe kan ik automatisch medische hulpmiddelen ontvangen?Herhaalbestellingen voor incontinentie- of diabetesmateriaal kunt u bevestigen via de online herhaalservice. Klik hier voor meer informatie over de online herhaalservice en om deze aan te vragen.
Herhaalbestellingen voor stomamateriaal of medische voeding kunt u per e-mail regelen. Geef aan wat u nodig heeft via dit formulier.
Een herhaalbestelling van wond- en compressiemateriaal kan alleen door uw zorgverlener worden gedaan. Neem daarom contact op met uw zorgverlener. -
Welk materiaal kan ik bestellen bij BENU?
BENU levert een groot assortiment hulpmiddelen in de categorieën incontinentie, diabetes, stoma, medische voeding en wond.
-
Hoe vaak en hoeveel materiaal mag ik bestellen?
Bestellingen die vergoed worden door de zorgverzekeraar leveren wij in overleg met u. Nadat u uw eerste bestelling heeft ontvangen nemen wij contact met u op voor een evaluatie. Aan de hand hiervan verzorgt BENU Direct, indien wenselijk, de herhaalbestellingen. Aanvullende bestellingen kunt u plaatsen via de webshop. Houdt u er echter rekening mee dat deze kosten voor eigen rekening zijn en niet vergoed worden door uw zorgverzekering.
-
Wordt mijn bestelling rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar gedeclareerd?
Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op onze vergoedingen overzicht.
-
Aan welke kwaliteitseisen voldoen wij?
BENU Direct is SEMH gecertificeerd. Jaarlijks worden we getoetst door de SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). Hiermee laten wij zien dat wij als zorgaanbieder voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die gesteld worden aan leveranciers van medische hulpmiddelen. Meer over het SEMH keurmerk.
-
Ik heb met spoed materiaal nodig, of er is sprake van een noodgeval, wat nu?
Bij spoedeisende situaties kunt u ons ook buiten de reguliere openingstijden bereiken op het gratis telefoonnummer: 0800 - 6555 555. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
-
-
Vergoedingen
-
Wordt mijn bestelling rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar gedeclareerd?
Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op de pagina declaratieservice.
-
Welke hulpmiddelen worden door mijn zorgverzekeraar vergoed?
BENU Direct maakt afspraken met uw zorgverzekeraar over welke hulpmiddelen voor vergoeding in aanmerking komen. Het uitgangspunt hierbij is dat op basis van uw aandoening een hulpmiddel wordt gekozen dat bij uw persoonlijke situatie past. Zorgverzekeraars hanteren verschillende vergoedingen.
-
Met welke zorgverzekeraars werkt BENU Direct samen?
BENU Direct sluit met alle zorgverzekeraars een overeenkomst om uw medische hulpmiddelen en medische voeding te kunnen leveren. Bekijk hier het overzicht van zorgverzekeraars.
-
Ik stap over van zorgverzekeraar. Heeft dit consequenties voor mijn bestellingen bij BENU Direct?
BENU Direct heeft met alle zorgverzekeraars voor nagenoeg alle hulpmiddelen overeenkomsten gesloten. Hebben wij een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar dan verandert er niets. Hebben wij geen overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar voor de hulpmiddelen die u nodig heeft? Dan kunt u de hulpmiddelen bij ons kopen of overstappen naar een leverancier die wel een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar heeft.
-
Ik heb meer materialen nodig dan voorheen. Krijg ik dit meerverbruik vergoed?
Door omstandigheden kan het zijn dat uw behoefte aan materiaal (tijdelijk) toeneemt. Wanneer dit het geval is, geeft u dit aan bij het volgende contactmoment met onze medewerkers. Samen bekijken wij de situatie en passen de materialen aan. In een aantal situaties kan het voorkomen dat uw behandelend arts het meerverbruik schriftelijk moet motiveren. Met dit gewijzigde voorschrift kan BENU Direct uw meerverbruik verantwoorden naar uw zorgverzekeraar. Let op: Uw zorgverzekeraar beslist uiteindelijk of het meerverbruik vergoed wordt of niet.
-
-
Medische Hulpmiddelen
-
Kan ik een proefpakket bestellen?BENU levert geen proefpakketten, een fabrikant kan dit wel. Als u voor het eerst materiaal bij ons afneemt of ander materiaal gaat gebruiken, sturen wij een bestelling voor 2 weken zodat u het materiaal kunt proberen.
-
Welke medische hulpmiddelen kan ik bestellen bij BENU?BENU levert een groot assortiment hulpmiddelen in de categorieën incontinentie, diabetes, stoma, medische voeding en wond.
-
Hoe kan ik medische hulpmiddelen bestellen?Bent u nog geen klant? Vul dan eerst het online inschrijfformulier in zodat u direct de benodigde medische hulpmiddelen kunt bestellen. Dit is mogelijk voor incontinentie-, katheter- en diabetesmaterialen.
De aanvraag voor stoma-, wond-, compressiematerialen en medische drinkvoeding gaat via uw (huis)arts of behandelend specialist. -
Ik heb nog voldoende voorraad, wat te doen?Als u nog voorraad heeft, kunt u het aantal verpakkingen verlagen. Laat altijd een aanvulling bezorgen, zodat u weer een e-mail ontvangt om uw volgende bestelling te bevestigen. Als u geen bestelling bevestigt, versturen wij niets naar u.
-
Als mijn medische hulpmiddelen niet meer bevallen, wat dan?Als u gebruik maakt van de online herhaalservice, beantwoordt u eerst twee evaluatievragen voor wij de herhaalbestelling toesturen. Geef hier aan dat u niet tevreden bent en wij nemen contact met u op. Maakt u geen gebruik van de online herhaalservice? Laat het ons weten via dit formulier en wij nemen contact met u op voor een oplossing.
-
-
Mijn gegevens
-
Hoe gaat BENU Direct om met AVG richtlijnen?
BENU Direct, verzamelt net als andere bedrijven gegevens van klanten. Wat dat betekent in de praktijk? Om welke gegevens gaat het precies? Op onze speciale AVG pagina beantwoorden wij de veelgestelde vragen over AVG en leest u over ons privacy statement.
-
Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens als ik mij inschrijf bij BENU Direct?
Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt om de door u bestelde artikelen te leveren. Uw gegevens worden in het ordersysteem van BENU Direct opgeslagen en geanonimiseerd doorgegeven aan het systeem van ons distributiecentrum. Pas als de artikelen in ons distributiecentrum zijn verzameld, wordt het etiket met uw naam, adres en woonplaats gegevens zichtbaar geplakt.
-
Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat nu?
Wachtwoord vergeten? Vraag hier een nieuw wachtwoord aan.
Gebruikersnaam vergeten? Zoek in uw mailbox naar de bevestiging die u destijds heeft gehad. Komt u er nog niet uit? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
-
-
Verhuizen
-
Hoe kan ik een verhuizing doorgeven?U kunt zelf uw adres wijzigen in Mijn BENU Direct. Kijk hiervoor bij: ‘Mijn gegevens’. Heeft u nog geen Mijn BENU Direct account? Geef uw verhuizing door via ons contactformulier.
Als het gaat om een verhuizing naar een verzorgingstehuis regelt het verzorgingshuis in de meeste gevallen vervolgens het materiaal.
-
-
Doorgeven overlijden
-
Hoe kan ik een overlijden doorgeven?Allereerst, gecondoleerd. Als iemand overlijdt moet er veel geregeld worden, daarom is het prettiger om dit met een live medewerker te bespreken. Vul ons contactformulier in en wij nemen contact met u op.
-
-
Bezorgen
-
Kan ik mijn bestelling ophalen bij een afhaalpunt?
U kunt aangeven op welk adres u de bestelling wilt ontvangen of ophalen. U kunt het adres van uw BENU Apotheek opgeven als u het daar wilt ophalen.
-
Kan ik mijn bestelling op een ander adres laten bezorgen?
Ja, dat kan. U kunt een ander afleveradres opgeven. Dit adres zal dan van toepassing zijn op de desbetreffende bestelling. Wanneer u permanent uw bestelling op een ander adres wilt ontvangen, dan kunt u de adresgegevens aanpassen wanneer u bent ingelogd op uw account.
-
Bezorgt BENU Direct ook in het buitenland?
We bezorgen op adressen tot 15 km over de grens.
-
-
Verzending
-
Brengt BENU Direct verzendkosten in rekening?
Alle hulpmiddelen die vergoed worden door de zorgverzekeraar worden gratis verzonden.
-
Hoe snel en wanneer worden mijn materialen bezorgd?
Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer u voor de eerste keer materialen ontvangt, en de bestelling bevestigt:
- Op werkdagen voor 17.30 uur, ontvangt u de bestelling de volgende werkdag.
- Op maandag t/m donderdag na 17.30 uur ontvangt de bestelling de daaropvolgende dag.
- Op vrijdag na 17.30 uur en voor maandag 17.30 uur, ontvangt u de bestelling op dinsdag.
-
Hoe wordt de zending verpakt?
U ontvangt uw artikelen discreet verpakt in een neutrale doos.
-
Kan ik nagaan waar mijn bestelling op dit moment is?
Ga naar Mijn BENU Direct. In uw overzicht ziet u op de dag van verzending zien hoe laat uw bestelling wordt geleverd.
-
Wanneer wordt mijn volgende bestelling bezorgd?
Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer het pakket wordt verzonden sturen wij u een Track & Trace code, zodat u de bestelling tot aan de deur kunt volgen.
-
Wat gebeurt er met mijn bestelling als ik niet thuis ben?
Uw bestelling wordt tweemaal aangeboden door de transporteur. Na iedere bezorgpoging wordt er een bericht achtergelaten, waarin staat wanneer de zending opnieuw wordt aangeboden. Na drie pogingen ontvangt u een afhaalbericht. U kunt met dit afhaalbericht de bestelling, op een voor u geschikt moment, binnen 2 weken afhalen bij het vermeldde afhaalpunt. Daarna wordt de zending naar ons teruggestuurd.
-
Kan de bestelling, als ik niet thuis ben, ook in de tuin, garage, bij de buren of voor de deur worden gezet?
In overleg kan uw bestelling bij de buren worden afgeleverd. De transporteur vraagt uw buren dan wel om te tekenen voor de aflevering. Bestellingen worden niet in de tuin, garage of voor de deur gezet.
-
Moet ik tekenen voor ontvangst?
Voor ontvangst van het pakket moet altijd, door een meerderjarige getekend worden. Dit mag ook iemand anders zijn.
-
Als mijn bestelling op mijn werkadres afgeleverd wordt, moet ik dan zelf tekenen voor ontvangst of kan een collega dit ook doen?
Een meerderjarige collega kan op het opgegeven adres tekenen voor ontvangst.
-
-
Retourneren
-
Hoe kan ik een bestelling retourneren?
Als u een bestelling wilt retourneren, vraag dan via de chatbot naar een live chat medewerker. U kunt dan aangeven op welke dag en op welk adres het pakket kan worden opgehaald.
-
Wat zijn de voorwaarden om mijn artikel te retourneren?
Wij nemen alleen ongeopende verpakkingen in afgesloten dozen retour. Verder mogen de materialen niet langer dan 6 maanden geleden zijn bezorgd en niet over de houdbaarheidsdatum zijn.
-
Mijn geleverde bestelling is niet juist. Wat moet ik doen?
Probeer zo goed mogelijk aan te geven wat er niet juist is aan uw bestelling in dit contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
-
Ik heb mijn bestelling beschadigd ontvangen. Wat moet ik doen?
Is uw bestelling bij ontvangst beschadigd? Vul dan dit contactformulier in. Vermeld ook het afleveradres en om welke besteldatum het gaat. Wij nemen dan contact op met de transporteur, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Onze klantenservice neemt zo spoedig mogelijk contact met u op voor de verdere afhandeling.
-
-
Voorwaarden en klachten
-
Waarom moet ik de Algemene Voorwaarden accepteren?
Bij iedere koop op afstand dient u akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden. Hierin staat beschreven aan welke afspraken (voorwaarden) BENU Direct en u zich moeten houden.
-
Hoe kan ik een klacht indienen
Meld uw klacht via het klachtenformulier. Wij reageren binnen 3 werkdagen op uw klacht.
-
Hoe meten we onze klanttevredenheid?
Hiervoor gebruiken wij de Online Klantenmonitor. Dit klanttevredenheidsonderzoek voert bureau Feeddex voor ons uit. Klanten ontvangen na contact met BENU regelmatig per e-mail een enquête over onze service. Op basis van de resultaten bekijken we hoe en waar we onze service kunnen verbeteren.
-
Is uw klacht niet naar tevredenheid opgelost?
Onze medewerker klachtafhandeling kan u helpen om de juiste weg te vinden voor het oplossen van uw klacht. Deze medewerker geeft informatie en advies en kan indien mogelijk bijstand verlenen bij het bemiddelen van uw klacht.
Bent u ondanks de hulp van de medewerker klachtafhandeling van mening dat uw klacht niet naar goed is opgelost? Dan kunt u de klacht aanmelden bij de Landelijke Klachtencommissie Medische Hulpmiddelen (LKMH). Zij nemen uw klacht in behandeling en geven u meer informatie over het proces. U leest meer informatie op de website van de LKMH. Of download hier het klachtenformulier.
-
Kan ik ook positieve feedback of een suggestie doorgeven?Uw mening of suggestie ontvangen wij graag via het feedbackformulier.
-
-
Online inschrijven
-
Waar kan ik mij online inschrijven?
Klik hier om u online in te schrijven. Houd uw BSN alvast bij de hand. Hier upload u ook uw voorschrift of recept van uw (huis)arts. Heeft u nog geen voorschrift? Neem hiervoor dan contact op met uw (huis)arts of behandelend specialist.
-
Waarom moet ik mij online inschrijven?
Wij hebben uw gegevens nodig om de juiste medische hulpmiddelen naar u te sturen én om te zorgen dat u de hulpmiddelen vergoed krijgt via uw zorgverzekering. Komt u niet in aanmerking voor vergoeding? Dan hoeft u zich niet in te schrijven. U kunt de benodigde hulpmiddelen bestellen in onze webshop.
-
Welke hulpmiddelen kan ik aanvragen als ik mij online inschrijf?
Dit gaat om medische hulpmiddelen bij incontinentie, kathetermaterialen, diabetesmaterialen en medische voeding.
-
Kan ik mij online inschrijven voor stomazorg?
Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.
-
Kan ik mij online inschrijven voor wond- en compressiezorg?
Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.
-
Waarom heb ik een voorschrift of recept nodig?
Medische hulpmiddelen worden alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een voorschrift is van uw behandelend (huis)arts of specialist. Heeft u deze niet, onderzoek of u deze kunt krijgen. Neem hiervoor contact op met uw (huis)arts of behandelend arts. Krijgt u deze niet? Dan kunt u op eigen kosten medische hulpmiddelen bestellen in onze webshop.
-
Wat gebeurt er als ik mij inschrijf bij BENU Direct?
Na het invullen van het inschrijfformulier ontvangt u een bevestiging van ontvangst. Wij zorgen dat u binnen 48 uur de best passende hulpmiddelen ontvangt. Bij eventuele vragen nemen wij contact met u op. U ontvangt een e-mail zodra wij de hulpmiddelen naar u verzenden.
-
Ik weet niet wat ik moet invullen op een vraag. Wat nu?
Is het een verplicht veld? Vul dan een antwoord in volgens uw beste inschatting. Is het geen verplicht veld? Sla de vraag over. Komt u er echt niet uit, neem dan contact op via onze contactpagina.
-
Waarom moet ik de gegevens van mijn huisarts en BSN invullen?
Deze gegevens hebben wij nodig voor vergoeding door uw zorgverzekering.
-
Hoe snel krijg ik mijn hulpmiddelen na inschrijven?
Binnen 48 uur. Wij verzoeken u wel bereikbaar te blijven voor eventuele aanvullende vragen om u de best passende hulpmiddelen te sturen.
-
Moet ik bij een volgende bestelling weer het formulier invullen?
Nee. Als u incontinentie- of diabetesmateriaal gebruikt, kunt u gebruikmaken van onze online herhaalservice. Klik hier voor meer informatie over de online herhaalservice en om deze aan te vragen.
-
Het lukt niet om het formulier te versturen. Wat nu?
Controleer of u alle verplichte vragen heeft ingevuld. Controleer ook of u heeft aangekruist dat u het privacy reglement heeft begrepen. Als u deze niet invult kunt u het formulier niet versturen.
-
Mijn computer liep vast. Waar is mijn ingevulde formulier nu?
Vanwege privacy redenen worden uw gegevens niet online bewaard. Dat betekent helaas dat u het inschrijfformulier opnieuw moet invullen.
-