Veelgestelde vragen

  • Mijn BENU Direct
    • Met een Mijn BENU Direct account krijgt u toegang tot uw persoonlijke gegevens, uw bestellingen en regelt u gemakkelijk uw herhaalbestellingen. Ook kunt u in deze persoonlijke omgeving de verwachte levertijd van uw bestelling inzien. Een BENU Direct account is niet verplicht maar maakt het voor u of uw mantelzorger wel gemakkelijker.

      Nieuw bij BENU Direct? Schrijf u dan nu in.

    • Ga naar Mijn BENU Direct en meld u aan. U ontvangt na het aanmelden een e-mail om uw account te activeren. Na activatie kunt u inloggen met uw e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. U ontvangt dan een e-mail met een verificatiecode. Vul die verificatiecode in om het inloggen te voltooien.

       

    • U vult bij het aanmelden uw burgerservicenummer, geboortedatum en hulpmiddel in. Vervolgens controleren wij of u verzekerd bent voor onze hulpmiddelen. Indien u al klant bent bij BENU Direct halen wij uw gegevens op. Bent u nog geen klant, dan vult u uw NAW gegevens, telefoonnummer en e-mailadres in.

    • Wanneer u een online herhaalbestelling wilt bevestigen of volgen op BENU Direct, hebben wij uw gegevens nodig. Door in te loggen op Mijn BENU Direct (uw persoonlijke beveiligde klantomgeving bij BENU Direct) wordt de herhaalbestelling meteen aan uw gegevens gekoppeld.

    • Wanneer u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, kunt u na het inloggen uw bestelhistorie inzien onder Mijn bestellingen.

    • Klik op de inlogpagina op ‘wachtwoord vergeten’. Wij sturen u een e-mail met code waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Ontvangt u geen e-mail? Controleer uw spambox of ongewenste e-mail box.

    • Controleer of de activatie e-mail in uw spamfolder of ongewenste e-mail box is terecht gekomen. Mocht dit niet het geval zijn, geef dit dan door via ons contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op voor een oplossing.

  • Online herhaalservice
    • Onze Online herhaalservice is bedoeld voor klanten in een situatie waarbij er weinig verandering in verbruik is. De Online herhaalservice is op dit moment beschikbaar voor de hulpmiddelen bij incontinentie, diabetes en een stoma.

    • In een paar stappen heeft u altijd op tijd de beste hulpmiddelen in huis!

      1. Maak eerst een Mijn BENU Direct account aan.

      2. Vraag in uw Mijn BENU Direct account de herhaalservice aan.

      3. Bevestigen herhaalbestelling via Mijn BENU Direct
        Na activatie van de herhaalservice werkt het als volgt. Zodra u herhaalbestelling bij ons klaar staat ontvangt u een e-mail om uw herhaalbestelling te controleren in Mijn BENU Direct. Deze e-mail volgt 14 dagen voor het opraken van uw voorraad. U logt in en bij het bevestigen van uw herhaalbestelling krijgt u twee evaluatievragen. Daarna kunt u zelf het aantal verpakkingen verlagen (indien nodig), het afleveradres en de afleverdag kiezen. Als u de vragen negatief beantwoordt krijgt u geen herhaalbestelling geleverd. Bijvoorbeeld omdat uw herhaalbestelling niet meer past bij uw situatie. Wij nemen dan contact met u op.

      4. Volg uw bestelling. 
        Na uw bevestiging gaan wij de herhaalbestelling verzenden. Op de dag van verzending kunt u in Mijn BENU Direct zien hoe laat de bezorger uw bestelling brengt.
    • Als u niet tevreden bent met het materiaal of wanneer er iets veranderd is in uw persoonlijke situatie nemen wij contact met u op.

    • Als u de bestelling niet op tijd heeft bevestigd, ziet u een melding dat uw besteltermijn is verlopen. Wilt u alsnog uw herhaalbestelling ontvangen? Neem contact met ons op via het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    • Als u nog voorraad heeft, kunt u het aantal verpakkingen verlagen. Laat altijd een aanvulling bezorgen, zodat u weer een e-mail ontvangt om uw volgende bestelling te bevestigen. Als u geen bestelling bevestigt, versturen wij niets naar u.

    • De e-mail staat mogelijk in uw spam map of map met ongewenste e-mail. Ook kan het zijn dat u contact opneemt voordat wij de e-mail versturen. U kunt altijd inloggen om te zien of u de bestelling kunt bevestigen. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
  • Bestellen
    • Bent u nog geen klant? Vul dan eerst het online inschrijfformulier in zodat u direct de benodigde medische hulpmiddelen kunt bestellen. Dit is mogelijk voor incontinentie-, katheter- en diabetesmaterialen. 

      De aanvraag voor stoma-, wond-, compressiematerialen en medische drinkvoeding gaat via uw (huis)arts of behandelend specialist.

    • Herhaalbestellingen voor incontinentie- of diabetesmateriaal kunt u bevestigen via de online herhaalservice. Klik hier voor meer informatie over de online herhaalservice en om deze aan te vragen.
       
      Herhaalbestellingen voor stomamateriaal of medische voeding kunt u per e-mail regelen. Geef aan wat u nodig heeft via dit formulier.

      Een herhaalbestelling van wond- en compressiemateriaal kan alleen door uw zorgverlener worden gedaan. Neem daarom contact op met uw zorgverlener.
    • BENU levert een groot assortiment hulpmiddelen in de categorieën incontinentie, diabetes, stoma, medische voeding en wond.

    • Bestellingen die vergoed worden door de zorgverzekeraar leveren wij in overleg met u. Nadat u uw eerste bestelling heeft ontvangen nemen wij contact met u op voor een evaluatie. Aan de hand hiervan verzorgt BENU Direct, indien wenselijk, de herhaalbestellingen. Aanvullende bestellingen kunt u plaatsen via de webshop. Houdt u er echter rekening mee dat deze kosten voor eigen rekening zijn en niet vergoed worden door uw zorgverzekering.

    • Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op onze vergoedingen overzicht.

    • BENU Direct is SEMH gecertificeerd. Jaarlijks worden we getoetst door de SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). Hiermee laten wij zien dat wij als zorgaanbieder voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die gesteld worden aan leveranciers van medische hulpmiddelen. Meer over het SEMH keurmerk.

    • Bij spoedeisende situaties kunt u ons ook buiten de reguliere openingstijden bereiken op het gratis telefoonnummer: 0800 - 6555 555. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

  • Vergoedingen
    • Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op de pagina declaratieservice.

    • BENU Direct maakt afspraken met uw zorgverzekeraar over welke hulpmiddelen voor vergoeding in aanmerking komen. Het uitgangspunt hierbij is dat op basis van uw aandoening een hulpmiddel wordt gekozen dat bij uw persoonlijke situatie past. Zorgverzekeraars hanteren verschillende vergoedingen.

    • BENU Direct sluit met alle zorgverzekeraars een overeenkomst om uw medische hulpmiddelen en medische voeding te kunnen leveren. Bekijk hier het overzicht van zorgverzekeraars.

    • BENU Direct heeft met alle zorgverzekeraars voor nagenoeg alle hulpmiddelen overeenkomsten gesloten. Hebben wij een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar dan verandert er niets. Hebben wij geen overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar voor de hulpmiddelen die u nodig heeft? Dan kunt u de hulpmiddelen bij ons kopen of overstappen naar een leverancier die wel een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar heeft.

    • Door omstandigheden kan het zijn dat uw behoefte aan materiaal (tijdelijk) toeneemt. Wanneer dit het geval is, geeft u dit aan bij het volgende contactmoment met onze medewerkers. Samen bekijken wij de situatie en passen de materialen aan. In een aantal situaties kan het voorkomen dat uw behandelend arts het meerverbruik schriftelijk moet motiveren. Met dit gewijzigde voorschrift kan BENU Direct uw meerverbruik verantwoorden naar uw zorgverzekeraar. Let op: Uw zorgverzekeraar beslist uiteindelijk of het meerverbruik vergoed wordt of niet.

  • Medische Hulpmiddelen
    • BENU levert geen proefpakketten, een fabrikant kan dit wel. Als u voor het eerst materiaal bij ons afneemt of ander materiaal gaat gebruiken, sturen wij een bestelling voor 2 weken zodat u het materiaal kunt proberen.
    • BENU levert een groot assortiment hulpmiddelen in de categorieën incontinentie, diabetes, stoma, medische voeding en wond.
    • Bent u nog geen klant? Vul dan eerst het online inschrijfformulier in zodat u direct de benodigde medische hulpmiddelen kunt bestellen. Dit is mogelijk voor incontinentie-, katheter- en diabetesmaterialen. 

      De aanvraag voor stoma-, wond-, compressiematerialen en medische drinkvoeding gaat via uw (huis)arts of behandelend specialist.
    • Als u nog voorraad heeft, kunt u het aantal verpakkingen verlagen. Laat altijd een aanvulling bezorgen, zodat u weer een e-mail ontvangt om uw volgende bestelling te bevestigen. Als u geen bestelling bevestigt, versturen wij niets naar u.
    • Als u gebruik maakt van de online herhaalservice, beantwoordt u eerst twee evaluatievragen voor wij de herhaalbestelling toesturen. Geef hier aan dat u niet tevreden bent en wij nemen contact met u op. Maakt u geen gebruik van de online herhaalservice? Laat het ons weten via dit formulier en wij nemen contact met u op voor een oplossing.
  • Mijn gegevens
    • BENU Direct, verzamelt net als andere bedrijven gegevens van klanten. Wat dat betekent in de praktijk? Om welke gegevens gaat het precies? Op onze speciale AVG pagina beantwoorden wij de veelgestelde vragen over AVG en leest u over ons privacy statement

    • Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt om de door u bestelde artikelen te leveren. Uw gegevens worden in het ordersysteem van BENU Direct opgeslagen en geanonimiseerd doorgegeven aan het systeem van ons distributiecentrum. Pas als de artikelen in ons distributiecentrum zijn verzameld, wordt het etiket met uw naam, adres en woonplaats gegevens zichtbaar geplakt.

    • Wachtwoord vergeten? Vraag hier een nieuw wachtwoord aan.

      Gebruikersnaam vergeten? Zoek in uw mailbox naar de bevestiging die u destijds heeft gehad. Komt u er nog niet uit? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

  • Verhuizen
    • U kunt zelf uw adres wijzigen in Mijn BENU Direct. Kijk hiervoor bij: ‘Mijn gegevens’. Heeft u nog geen Mijn BENU Direct account? Geef uw verhuizing door via ons contactformulier.

      Als het gaat om een verhuizing naar een verzorgingstehuis regelt het verzorgingshuis in de meeste gevallen vervolgens het materiaal. 
       
  • Doorgeven overlijden
    • Allereerst, gecondoleerd. Als iemand overlijdt moet er veel geregeld worden, daarom is het prettiger om dit met een live medewerker te bespreken. Vul ons contactformulier in en wij nemen contact met u op.
  • Bezorgen
    • U kunt aangeven op welk adres u de bestelling wilt ontvangen of ophalen. U kunt het adres van uw BENU Apotheek opgeven als u het daar wilt ophalen.

    • Ja, dat kan. U kunt een ander afleveradres opgeven. Dit adres zal dan van toepassing zijn op de desbetreffende bestelling. Wanneer u permanent uw bestelling op een ander adres wilt ontvangen, dan kunt u de adresgegevens aanpassen wanneer u bent ingelogd op uw account.

    • We bezorgen op adressen tot 15 km over de grens.

  • Verzending
    • Alle hulpmiddelen die vergoed worden door de zorgverzekeraar worden gratis verzonden.

    • Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer u voor de eerste keer materialen ontvangt, en de bestelling bevestigt:

      • Op werkdagen voor 17.30 uur, ontvangt u de bestelling de volgende werkdag.
      • Op maandag t/m donderdag na 17.30 uur ontvangt de bestelling de daaropvolgende dag.
      • Op vrijdag na 17.30 uur en voor maandag 17.30 uur, ontvangt u de bestelling op dinsdag.
    • U ontvangt uw artikelen discreet verpakt in een neutrale doos.

    • Ga naar Mijn BENU Direct. In uw overzicht ziet u op de dag van verzending zien hoe laat uw bestelling wordt geleverd.

    • Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer het pakket wordt verzonden sturen wij u een Track & Trace code, zodat u de bestelling tot aan de deur kunt volgen.

    • Uw bestelling wordt tweemaal aangeboden door de transporteur. Na iedere bezorgpoging wordt er een bericht achtergelaten, waarin staat wanneer de zending opnieuw wordt aangeboden. Na drie pogingen ontvangt u een afhaalbericht. U kunt met dit afhaalbericht de bestelling, op een voor u geschikt moment, binnen 2 weken afhalen bij het vermeldde afhaalpunt. Daarna wordt de zending naar ons teruggestuurd.

    • In overleg kan uw bestelling bij de buren worden afgeleverd. De transporteur vraagt uw buren dan wel om te tekenen voor de aflevering. Bestellingen worden niet in de tuin, garage of voor de deur gezet.

    • Voor ontvangst van het pakket moet altijd, door een meerderjarige getekend worden. Dit mag ook iemand anders zijn.

    • Een meerderjarige collega kan op het opgegeven adres tekenen voor ontvangst.

  • Retourneren
    • Als u een bestelling wilt retourneren, vraag dan via de chatbot naar een live chat medewerker. U kunt dan aangeven op welke dag en op welk adres het pakket kan worden opgehaald.

    • Wij nemen alleen ongeopende verpakkingen in afgesloten dozen retour. Verder mogen de materialen niet langer dan 6 maanden geleden zijn bezorgd en niet over de houdbaarheidsdatum zijn. 

    • Probeer zo goed mogelijk aan te geven wat er niet juist is aan uw bestelling in dit contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    • Is uw bestelling bij ontvangst beschadigd? Vul dan dit contactformulier in. Vermeld ook het afleveradres en om welke besteldatum het gaat. Wij nemen dan contact op met de transporteur, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Onze klantenservice neemt zo spoedig mogelijk contact met u op voor de verdere afhandeling.

  • Voorwaarden en klachten
    • Bij iedere koop op afstand dient u akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden. Hierin staat beschreven aan welke afspraken (voorwaarden) BENU Direct en u zich moeten houden.

    • Meld uw klacht via het klachtenformulier. Wij reageren binnen 3 werkdagen op uw klacht.

    • Hiervoor gebruiken wij de Online Klantenmonitor. Dit klanttevredenheidsonderzoek voert bureau Feeddex voor ons uit. Klanten ontvangen na contact met BENU regelmatig per e-mail een enquête over onze service. Op basis van de resultaten bekijken we hoe en waar we onze service kunnen verbeteren.

    • Onze medewerker klachtafhandeling kan u helpen om de juiste weg te vinden voor het oplossen van uw klacht. Deze medewerker geeft informatie en advies en kan indien mogelijk bijstand verlenen bij het bemiddelen van uw klacht.

      Bent u ondanks de hulp van de medewerker klachtafhandeling van mening dat uw klacht niet naar goed is opgelost? Dan kunt u de klacht aanmelden bij de Landelijke Klachtencommissie Medische Hulpmiddelen (LKMH). Zij nemen uw klacht in behandeling en geven u meer informatie over het proces. U leest meer informatie op de website van de LKMH. Of download hier het klachtenformulier.

    • Uw mening of suggestie ontvangen wij graag via het feedbackformulier
  • Online inschrijven
    • Klik hier om u online in te schrijven. Houd uw BSN alvast bij de hand. Hier upload u ook uw voorschrift of recept van uw (huis)arts. Heeft u nog geen voorschrift? Neem hiervoor dan contact op met uw (huis)arts of behandelend specialist.

    • Wij hebben uw gegevens nodig om de juiste medische hulpmiddelen naar u te sturen én om te zorgen dat u de hulpmiddelen vergoed krijgt via uw zorgverzekering. Komt u niet in aanmerking voor vergoeding? Dan hoeft u zich niet in te schrijven. U kunt de benodigde hulpmiddelen bestellen in onze webshop.

    • Dit gaat om medische hulpmiddelen bij incontinentie, kathetermaterialen, diabetesmaterialen en medische voeding.

    • Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.

    • Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.

    • Medische hulpmiddelen worden alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een voorschrift is van uw behandelend (huis)arts of specialist. Heeft u deze niet, onderzoek of u deze kunt krijgen. Neem hiervoor contact op met uw (huis)arts of behandelend arts. Krijgt u deze niet? Dan kunt u op eigen kosten medische hulpmiddelen bestellen in onze webshop.

    • Na het invullen van het inschrijfformulier ontvangt u een bevestiging van ontvangst. Wij zorgen dat u binnen 48 uur de best passende hulpmiddelen ontvangt. Bij eventuele vragen nemen wij contact met u op. U ontvangt een e-mail zodra wij de hulpmiddelen naar u verzenden.

    • Is het een verplicht veld? Vul dan een antwoord in volgens uw beste inschatting. Is het geen verplicht veld? Sla de vraag over. Komt u er echt niet uit, neem dan contact op via onze contactpagina.

    • Deze gegevens hebben wij nodig voor vergoeding door uw zorgverzekering.

    • Binnen 48 uur. Wij verzoeken u wel bereikbaar te blijven voor eventuele aanvullende vragen om u de best passende hulpmiddelen te sturen.

    • Nee. Als u incontinentie- of diabetesmateriaal gebruikt, kunt u gebruikmaken van onze online herhaalservice. Klik hier voor meer informatie over de online herhaalservice en om deze aan te vragen.

    • Controleer of u alle verplichte vragen heeft ingevuld. Controleer ook of u heeft aangekruist dat u het privacy reglement heeft begrepen. Als u deze niet invult kunt u het formulier niet versturen. 

    • Vanwege privacy redenen worden uw gegevens niet online bewaard. Dat betekent helaas dat u het inschrijfformulier opnieuw moet invullen.