Veelgestelde vragen

  • Bestellen
    • BENU Direct is SEMH gecertificeerd. Jaarlijks worden we getoetst door de SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). Hiermee laten wij zien dat wij als zorgaanbieder voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die gesteld worden aan leveranciers van medische hulpmiddelen.

    • Bent u nog geen klant? Vul dan eerst het online inschrijfformulier in. Hiermee schrijft u zich in als klant en bestelt u direct de benodigde medische hulpmiddelen.

    • Bestellingen die vergoed worden door de zorgverzekeraar leveren wij in overleg met u. Nadat u uw eerste bestelling heeft ontvangen nemen wij contact met u op voor een evaluatie. Aan de hand hiervan verzorgt BENU Direct, indien wenselijk, de herhaalbestellingen. Aanvullende bestellingen kunt u plaatsen via de webshop. Houdt u er echter rekening mee dat deze kosten voor eigen rekening zijn en niet vergoed worden door uw zorgverzekering.

    • Bij spoedeisende situaties kunt u ons ook buiten de reguliere openingstijden bereiken op het gratis telefoonnummer: 0800 - 6555 555. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

    • BENU Direct levert hulpmiddelen voor incontinentie, diabetes, een stoma en wonden. Ook leveren wij compressiemiddelen en medische voeding.

    • Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op onze vergoedingen overzicht.

  • Bezorgen
    • We bezorgen op adressen tot 15 km over de grens.

    • Ja, dat kan. U kunt een ander afleveradres opgeven. Dit adres zal dan van toepassing zijn op de desbetreffende bestelling. Wanneer u permanent uw bestelling op een ander adres wilt ontvangen, dan kunt u de adresgegevens aanpassen wanneer u bent ingelogd op uw account.

    • U kunt aangeven op welk adres u de bestelling wilt ontvangen of ophalen. U kunt het adres van uw BENU Apotheek opgeven als u het daar wilt ophalen.

  • Mijn BENU Direct
    • Wanneer u zich aangemeld heeft voor Mijn BENU Direct, kunt u na het inloggen uw bestellingen inzien. In Mijn bestellingen ziet u de volgende bestelling en kunt u ook uw bestelhistorie inzien.

    • Ga naar Mijn BENU Direct en meld u aan. U ontvangt na het aanmelden een e-mailbericht om uw account te activeren. Na activatie kunt u inloggen met uw gebruikersnaam en zelfgekozen wachtwoord.

      Werkt u als professional in de zorg? Meld u dan aan voor OVIS, ons nieuwe handige online voorschrijf- en informatiesysteem.

    • Klik op de inlogpagina op ‘wachtwoord vergeten’. Wij sturen u een e-mail met code waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Ontvangt u geen e-mail? Controleer uw spambox of ongewenste e-mail box.

    • Controleer of de activatie e-mail in uw spamfolder of ongewenste e-mail box is terecht gekomen. Mocht dit niet het geval zijn, neem dan contact op via de chatfunctie op de website.

    • Met een Mijn BENU Direct account krijgt u toegang tot uw persoonlijke gegevens, uw bestellingen en regelt u gemakkelijk uw herhaalbestellingen. Ook kunt u in deze persoonlijke omgeving de verwachte levertijd van uw bestelling inzien. Een BENU Direct account is niet verplicht maar maakt het voor u of uw mantelzorger wel gemakkelijker.

      Nieuw bij BENU Direct? Schrijf u dan nu in.

    • Wanneer u een online herhaalbestelling wilt bevestigen of volgen op BENU Direct, hebben wij uw gegevens nodig. Door in te loggen op Mijn BENU Direct (uw persoonlijke beveiligde klantomgeving bij BENU Direct) wordt de herhaalbestelling meteen aan uw gegevens gekoppeld.

    • In Mijn BENU Direct kunt u online uw gegevens inzien en uw bestellingen volgen. Uw gegevens zijn al bekend bij ons en wanneer u zich online aanmeldt, kunnen wij deze gegevens aan uw Mijn BENU Direct account koppelen.

    • U vult bij het aanmelden uw burgerservicenummer, geboortedatum en hulpmiddel in. Vervolgens controleren wij of u verzekerd bent voor onze hulpmiddelen. Indien u al klant bent bij BENU Direct halen wij uw gegevens op. Bent u nog geen klant, dan vult u uw NAW gegevens, telefoonnummer en e-mailadres in.

  • Mijn gegevens
    • BENU Direct, verzamelt net als andere bedrijven gegevens van klanten. Wat dat betekent in de praktijk? Om welke gegevens gaat het precies? Op onze speciale AVG pagina beantwoorden wij de veelgestelde vragen over AVG en leest u over ons privacy statement

    • Vanwege de privacy gevoeligheid van uw gegevens, vragen wij u telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice. Zij helpen u graag verder. U kunt bellen met gratis nummer 0800 - 6555 555.

    • Als u problemen heeft met de invoer van uw adresgegevens, neem contact op met onze klantenservice via onze contactpagina. Onze medewerkers helpen u graag verder.

    • Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt om de door u bestelde artikelen te leveren. Uw gegevens worden in het ordersysteem van BENU Direct opgeslagen en geanonimiseerd doorgegeven aan het systeem van ons distributiecentrum. Pas als de artikelen in ons distributiecentrum zijn verzameld, wordt het etiket met uw naam, adres en woonplaats gegevens zichtbaar geplakt.

  • Online herhaalservice
    • In een paar stappen bent u altijd voorzien van de beste materialen voor uw persoonlijke situatie:

      1. Meld u aan voor de online herhaalservice.
        Via Mijn BENU Direct kunt u laten weten dat u de online herhaalservice wilt gebruiken. Of vul hier uw gegevens in. 
        U ontvangt een e-mail wanneer uw bestelling klaar staat.

      2. Beantwoord twee vragen.
        In de e-mail vragen wij om in uw Mijn BENU Direct omgeving twee evaluatievragen te beantwoorden. U kunt zelf het aantal verpakkingen, het afleveradres en de afleverdag kiezen.
        Als u niet tevreden bent met het materiaal of wanneer er iets veranderd is in uw persoonlijke situatie neemt onze verpleegkundige contact met u op. 

      3. Volg uw bestelling. 
        De bestelling wordt, na het beantwoorden van de evaluatievragen, doorgezet. Op de dag van verzending kunt u in Mijn BENU Direct zien hoe laat uw bestelling wordt bezorgd.
    • Als u geen bestelling bevestigt, wordt er niets naar u verstuurd. Wij nemen contact met u op voor de volgende bestelling.

    • Als u niet tevreden bent met het materiaal of wanneer er iets veranderd is in uw persoonlijke situatie neemt onze verpleegkundige contact op met u.

    • Als u nog voorraad heeft, kunt u het aantal pakken verlagen. Bij het plaatsen van uw bestelling kunt u het aantal verpakkingen in mindering brengen.

    • Onze Online herhaalservice is bedoeld voor klanten in een situatie waarbij er weinig verandering in verbruik is. De Online herhaalservice is op dit moment beschikbaar voor de hulpmiddelen bij incontinentie en diabetes.

  • Online inschrijven
    • Controleer of u alle verplichte vragen heeft ingevuld. Controleer ook of u heeft aangekruist dat u het privacy reglement heeft begrepen. Als u deze niet invult kunt u het formulier niet versturen. 

    • Binnen 48 uur. Wij verzoeken u wel bereikbaar te blijven voor eventuele aanvullende vragen om u de best passende hulpmiddelen te sturen.

    • Is het een verplicht veld? Vul dan een antwoord in volgens uw beste inschatting. Is het geen verplicht veld? Sla de vraag over. Komt u er echt niet uit, neem dan contact op via onze contactpagina.

    • Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.

    • Nee dit is helaas niet mogelijk. De aanvraag voor deze hulpmiddelen gaat via uw behandelend arts.

    • Vanwege privacy redenen worden uw gegevens niet online bewaard. Dat betekent helaas dat u het inschrijfformulier opnieuw moet invullen.

    • Nee. Wij verzoeken u een Mijn BENU Direct account aan te maken. In deze persoonlijke omgeving kunt u uw herhaalbestellingen inzien en makkelijk bevestigen. Klik hier om een account aan te maken.

    • Klik hier om u online in te schrijven. Houd uw BSN alvast bij de hand.

    • Medische hulpmiddelen worden alleen vergoed door uw zorgverzekeraar als er een voorschrift is van uw behandelend (huis)arts of specialist. Heeft u deze niet, onderzoek of u deze kunt krijgen. Neem hiervoor contact op met uw (huis)arts of behandelend arts. Krijgt u deze niet? Dan kunt u op eigen kosten medische hulpmiddelen bestellen in onze webshop.

    • Deze gegevens hebben wij nodig voor vergoeding door uw zorgverzekering.

    • Wij hebben uw gegevens nodig om de juiste medische hulpmiddelen naar u te sturen én om te zorgen dat u de hulpmiddelen vergoed krijgt via uw zorgverzekering. Komt u niet in aanmerking voor vergoeding? Dan hoeft u zich niet in te schrijven. U kunt de benodigde hulpmiddelen bestellen in onze webshop.

    • Na het invullen van het inschrijfformulier ontvangt u een bevestiging van ontvangst. Wij zorgen dat u binnen 48 uur de best passende hulpmiddelen ontvangt. Bij eventuele vragen nemen wij contact met u op. U ontvangt een e-mail zodra wij de hulpmiddelen naar u verzenden.

    • Dit gaat om medische hulpmiddelen bij incontinentie, kathetermaterialen, diabetesmaterialen en medische voeding.

  • Retourneren
    • Als u een bestelling wilt retourneren, neem dan altijd vooraf contact op met onze klantenservice via onze contactpagina. U kunt dan aangeven op welke dag en op welk adres het pakket kan worden opgehaald.

    • Als uw bestelling bij ontvangst beschadigd is, dan kunt u een e-mail sturen naar info@benudirect.nl onder vermelding van “beschadigde levering”. Voeg indien mogelijk een foto van de beschadiging toe als bijlage in de e-mail. Vermeld alstublieft ook het afleveradres en om welke besteldatum het gaat. Wij nemen dan contact op met de transporteur, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Onze klantenservice neemt zo spoedig mogelijk contact met u op voor de verdere afhandeling.

    • Neem contact op met onze klantenservice door een e-mail te sturen naar info@benudirect.nl. Onze medewerkers helpen u graag verder.

    • Alleen ongeopende verpakkingen dienen in een gesloten passende doos te worden geretourneerd. U hoeft geen etiket met het retouradres op de doos te plakken. Dit doet de transporteur voor u wanneer zij het pakket ophalen.

  • Vergoedingen
    • Door omstandigheden kan het zijn dat uw behoefte aan materiaal (tijdelijk) toeneemt. Wanneer dit het geval is, geeft u dit aan bij het volgende contactmoment met onze medewerkers. Samen bekijken wij de situatie en passen de materialen aan. In een aantal situaties kan het voorkomen dat uw behandelend arts het meerverbruik schriftelijk moet motiveren. Met dit gewijzigde voorschrift kan BENU Direct uw meerverbruik verantwoorden naar uw zorgverzekeraar. Let op: Uw zorgverzekeraar beslist uiteindelijk of het meerverbruik vergoed wordt of niet.

    • BENU Direct heeft met alle zorgverzekeraars voor nagenoeg alle hulpmiddelen overeenkomsten gesloten. Hebben wij een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar dan verandert er niets. Hebben wij geen overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar voor de hulpmiddelen die u nodig heeft? Dan kunt u de hulpmiddelen bij ons kopen of overstappen naar een leverancier die wel een overeenkomst met uw nieuwe zorgverzekeraar heeft.

    • BENU Direct sluit met alle zorgverzekeraars een overeenkomst om uw medische hulpmiddelen en medische voeding te kunnen leveren. Bekijk hier het overzicht van zorgverzekeraars.

    • BENU Direct maakt afspraken met uw zorgverzekeraar over welke hulpmiddelen voor vergoeding in aanmerking komen. Het uitgangspunt hierbij is dat op basis van uw aandoening een hulpmiddel wordt gekozen dat bij uw persoonlijke situatie past. Zorgverzekeraars hanteren verschillende vergoedingen.

    • Ja, uw bestelling wordt rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Wanneer wij uw bestelling samenstellen, kijken wij meteen welke hulpmiddelen uw zorgverzekeraar vergoed. Meer informatie vindt u op de pagina declaratieservice.

  • Verzending
    • Een meerderjarige collega kan op het opgegeven adres tekenen voor ontvangst.

    • Alle hulpmiddelen die vergoed worden door de zorgverzekeraar worden gratis verzonden.

    • Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer u voor de eerste keer materialen ontvangt, en de bestelling bevestigt:

      • Op werkdagen voor 17.30 uur, ontvangt u de bestelling de volgende werkdag.
      • Op maandag t/m donderdag na 17.30 uur ontvangt de bestelling de daaropvolgende dag.
      • Op vrijdag na 17.30 uur en voor maandag 17.30 uur, ontvangt u de bestelling op dinsdag.
    • U ontvangt uw artikelen discreet verpakt in een neutrale doos.

    • In overleg kan uw bestelling bij de buren worden afgeleverd. De transporteur vraagt uw buren dan wel om te tekenen voor de aflevering. Bestellingen worden niet in de tuin, garage of voor de deur gezet.

    • Ga naar Mijn BENU Direct. In uw overzicht ziet u op de dag van verzending zien hoe laat uw bestelling wordt geleverd.

    • Voor ontvangst van het pakket moet altijd, door een meerderjarige getekend worden. Dit mag ook iemand anders zijn.

    • Als u zich heeft aangemeld voor Mijn BENU Direct, nemen wij contact met u op wanneer uw herhaalbestelling klaarstaat. Wij vragen u om de bestelling te bevestigen en het afleveradres en de gewenste afleverdatum aan ons door te geven. Wanneer het pakket wordt verzonden sturen wij u een Track & Trace code, zodat u de bestelling tot aan de deur kunt volgen.

    • Uw bestelling wordt tweemaal aangeboden door de transporteur. Na iedere bezorgpoging wordt er een bericht achtergelaten, waarin staat wanneer de zending opnieuw wordt aangeboden. Na drie pogingen ontvangt u een afhaalbericht. U kunt met dit afhaalbericht de bestelling, op een voor u geschikt moment, binnen 2 weken afhalen bij het vermeldde afhaalpunt. Daarna wordt de zending naar ons teruggestuurd.

  • Voorwaarden en klachten
    • Meld uw klacht via het klachtenformulier. Wij reageren binnen 3 werkdagen op uw klacht.

    • Onze onafhankelijke klachtenfunctionaris kan u helpen om de juiste weg te vinden voor het oplossen van uw klacht. De klachtenfunctionaris geeft informatie en advies en kan indien mogelijk bijstand verlenen bij het bemiddelen van uw klacht.

      Bent u ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris van mening dat uw klacht niet naar goed is opgelost? Dan kunt u de klacht aanmelden bij de Landelijke Klachtencommissie Medische Hulpmiddelen (LKMH). Zij nemen uw klacht in behandeling en geven u meer informatie over het proces. U leest meer informatie op de website van de LKMH. Of download hier het klachtenformulier.

    • Bij iedere koop op afstand dient u akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden. Hierin staat beschreven aan welke afspraken (voorwaarden) BENU Direct en u zich moeten houden.