Veelgestelde vragen

Online voorschrijven

Hoe kan ik online medische hulpmiddelen voorschrijven?

Maak hiervoor hier een OVIS-account aan. Dit is een persoonlijk account voor zorgverleners waarmee u eenvoudig en veilig medische hulpmiddelen kunt voorschrijven of bestellen voor uw cliënten. 

Wat zijn de voordelen van een OVIS-account?

Met een OVIS-account kun u eenvoudig cliënten bij ons aanmelden en hulpmiddelen bestellen. U heeft zelf de regie, het is veilig, sneller dan bellen, makkelijk en overzichtelijk. Lees hier alles over OVIS.

Heeft BENU een digitaal voorschrift nodig?

Ja, voor het aanmelden van nieuwe cliënten is er altijd een digitaal voorschrift nodig. Wanneer u als voorschrijver uw cliënt aanmeldt in OVIS, wordt het voorschrift in het portaal automatisch voorzien van uw handtekening. BENU heeft dan geen digitaal voorschrift meer nodig. 

Wanneer u als niet-voorschrijver (bijvoorbeeld apotheker) uw cliënt aanmeldt, kunt u het digitale voorschrijft eenvoudig en veilig toevoegen aan de aanvraag. Hier ziet u waaraan een voorschrift moet voldoen.

Welke medische hulpmiddelen kan ik voor mijn cliënten aanvragen?

BENU levert een compleet assortiment hulpmiddelen in de categorieën incontinentie, diabetes, stoma, medische voeding en wond. Op de site leest u onder de zorggebieden meer over het assortiment.

Kan ik zelf een voorschrift uitschrijven?

Alleen voorschrijvers mogen dat. Voorschrijvers zijn zorgverleners zoals huisartsen, medisch specialisten en bepaalde verpleegkundigen die op grond van hun opleiding bevoegd zijn om recepten uit te schrijven. Niet-voorschrijvers, zoals thuiszorgmedewerkers, apothekers of fysiotherapeuten, zijn daartoe niet bevoegd.

Voorschrijvers kunnen cliënten bij ons aanmelden en direct een voorschrift meesturen/uploaden. Niet-voorschrijvers dienen bij cliënten die nog niet bekend zijn bij ons eerst een voorschrift bij een voorschrijver op te vragen.

Hoe zorg ik voor een compleet voorschrift dat aan alle eisen voldoet?

Via OVIS creëert u eenvoudig een digitaal voorschrift en stuurt u deze veilig door naar ons door online voor te schrijven. Wij regelen de rest. Hoe completer uw voorschrift, hoe sneller wij uw cliënt de juiste medische hulpmiddelen kunnen leveren. Bekijk hier de checklist voor een compleet voorschrift

Waarom moet ik als voorschrijver een digitale handtekening zetten?

Uw handtekening wordt onder de aanmelding van de cliënt geprint. Hierdoor kan de aanmelding gebruikt worden als voorschrift voor BENU. Wij hoeven dan geen contact meer met u op te nemen om het voorschrift op te vragen.

Uiteraard gaan wij veilig met uw gegevens om. Uw handtekening wordt conform NEN 7510 opgeslagen.

Niet-voorschrijvers kunnen geen digitale handtekening zetten. Zij dienen bij de eerste aanmelding van een cliënt die nog niet bekend bij ons is een voorschrift van een voorschrijver mee te zenden.

OVIS

Wat is OVIS?

OVIS is het Online Voorschrijf en Informatie Systeem van BENU. Hiermee kunt u veilig online medische hulpmiddelen bestellen voor uw cliënten. Met OVIS houdt u zelf de regie en het overzicht.

Welke gegevens moet ik invullen voor een OVIS-account?

Voor het aanmaken van een OVIS-account zijn nodig:

  • Uw werk emailadres
  • Beroepsgroep
  • Persoonlijke AGB-code (indien beschikbaar)
  • AGB-code van uw organisatie
  • Naam afdeling/vestiging
  • Adresgegevens van uw organisatie

U stelt zelf een wachtwoord in. Als u voorschrijver bent, plaatst u uw digitale handtekening.

Hoe maak ik als zorgprofessional of als apotheker een persoonlijk OVIS-account aan?

Ga naar aanmelden en meld u in een paar eenvoudige stappen aan. Houd hiervoor uw AGB code bij de hand. 

U ontvangt na het aanmelden een e-mailbericht om uw account te activeren. Als u voor de eerste keer inlogt vragen wij u om een verificatiecode die wij via een e-mail naar u verzenden. Na deze verificatie kunt u inloggen met uw e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord.

Wij zullen uw aanmelding beoordelen, verder verwerken en koppelen aan de juiste organisatie en afdeling. Zodra dit in orde is, ontvangt u een bevestiging van ons en kunt u gebruik maken van OVIS.

Waarom moet ik mijn AGB-code opgeven?

BENU gebruikt de AGB code om te kijken of u al voorkomt in ons systeem. Wij gebruiken de AGB-code bovendien om conform de SEMH-richtlijnen de bevoegdheden en kwalificaties van de aanvrager te controleren. Alleen zorgverleners die officieel geregistreerd staan kunnen materiaal voorschrijven en cliënten aanmelden. 

Waar vind ik alle informatie over OVIS?

Alle informatie over OVIS vindt u hier. Hier vindt u instructievideo's en een handleiding die u kunt downloaden.

Wat is er zichtbaar in het cliëntenoverzicht van OVIS?

Na het inloggen in uw account ziet u de cliënten die u zelf bij ons hebt aangemeld. Door de privacywet kunt u geen gegevens zien van cliënten die bij ons op een andere manier zijn binnengekomen. Als u toch wilt bestellen dient u de cliënt aan te melden. De gegevens die bij ons bekend zijn worden dan gekoppeld aan uw aanmelding.
 

Wat kan ik als voorschrijver doen met een OVIS-account?

Met een OVIS-account kunt u gemakkelijk medische hulpmiddelen bestellen voor uw cliënt. Wij streven ernaar om uw aanvraag binnen 2 dagen te verwerken en het materiaal op te sturen naar de cliënt. Indien nodig nemen wij contact op met de cliënt, zodat deze snel de benodigde materialen kan ontvangen. Wanneer u een cliënt aanmeldt, wordt er in het portaal direct een voorschrift gemaakt die wordt samengesteld op basis van uw antwoorden op de vragen die wij stellen bij het aanmelden van de klant. Deze wordt automatisch voorzien van uw handtekening. Via Mijn BENU Direct wordt uw cliënt sneller geholpen. Het voorschrift hoeft namelijk niet meer los opgevraagd te worden. In uw OVIS-account staat een overzicht van de door u aangemelde cliënten.

Wat kan ik als niet-voorschrijver met OVIS?

Met een OVIS-account kunt u gemakkelijk cliënten aanmelden en een voorschrift uploaden. Wij streven ernaar om uw aanvraag binnen 2 dagen te verwerken en materiaal op te sturen naar de cliënt. De cliënt dient in sommige gevallen zelf een inschrijfformulier in te vullen ter aanvulling. Indien nodig nemen wij contact op met de cliënt, zodat deze snel de benodigde materialen kan ontvangen. In uw OVIS-account staat een overzicht van de door u aangemelde cliënten.

Wat kan ik als apotheker doen met een OVIS-account?

Met een OVIS-account kunt u gemakkelijk cliënten aanmelden voor medische hulpmiddelen. Dit kan door het uploaden van een voorschrift. Wij nemen indien nodig contact op met de cliënt of met u over de levering. Samen zorgen we er zo voor dat uw cliënt zo snel mogelijk geholpen wordt. In OVIS vindt u een overzicht van de door u aangemelde cliënten.

Wat moet ik doen wanneer ik niet de juiste indicatie kan vinden of extra informatie mee wil geven?

U kunt de indicatie of extra informatie die voor ons handig is om te weten in het open tekstveld op het formulier invullen.

Ik ontvang geen verificatiecode.

De verificatiecode staat mogelijk in de spam map of map met ongewenste e-mail. Voeg @benudirect.nl in uw e-mailprogramma ook toe als veilige afzender.

Ik heb alles ingevuld, maar kom niet bij de bestelpagina. Ik keer steeds terug naar het voorschrift.

Dan hebt u mogelijk niet alle vragen beantwoord of in alle tekstvelden iets ingevuld. Controleer of u alle vragen hebt beantwoord en of u in elk tekstveld iets (desnoods een spatie) hebt ingevuld.

Hoe kan het dat ik een wit/leeg scherm tref bij een aanmelding van een cliënt

Als u alles volledig hebt ingevuld en na het uploaden van het recept een wit scherm krijgt, logt u mogelijk in met een browser die wij niet ondersteunen. Wij ondersteunen de volgende browsers (zorg dat u altijd de laatste versie hebt geïnstalleerd):

  • Google Chrome
  • Mozilla
  • Firefox
  • Microsoft Edge
  • Apple Safari

Bestellen en leveringen

Hoe kan ik medische hulpmiddelen voor een nieuwe cliënt bestellen?

Hiervoor heeft u een OVIS-account nodig. Lees hier alles over OVIS.

Hoe kan ik medische hulpmiddelen voor een bestaande cliënt bestellen?

Zoek in OVIS in het cliëntenoverzicht uw cliënt. U kunt zoeken op achternaam, geboortedatum of BSN. Bij de betreffende klant klikt u dan op ‘Beheren’’, daarna kunt u de gewenste bestelling herhalen door te klikken op ‘’Vervolgbestelling’’.

Ik kan de cliënt niet vinden onder ‘aangemelde cliënten’, wat nu?

In het overzicht met aangemelde cliënten ziet u alleen de cliënten staan die door uzelf al eerder zijn aangemeld via uw OVIS-account. Wilt u hulpmiddelen bestellen voor iemand die nog niet bekend is bij ons? Meld uw cliënt dan eerst aan met uw OVIS-account.

Hoe doe ik een digitale intake?/Aanmelden, recept of machtiging

Met een OVIS-account kunt u nieuwe cliënten eenvoudig bij ons aanmelden. Na het doorlopen van de vragen (lange intake) ontvangen wij een complete machtiging die aan een dossier wordt gekoppeld. U kunt ook kiezen voor een korte intake, u kunt dan een voorschrift uploaden en als document bijvoegen. Wij nemen dan indien nodig contact op met de cliënt om de eerste bestelling te bespreken. Meer info over OVIS vindt u hier

Ik heb alles ingevuld, maar krijg de melding dat de order is afgewezen.

Die melding verschijnt als wij uw order hebben ontvangen, maar geen contact konden krijgen met de door u aangemelde cliënt voor nadere informatie. Als u bij het aanmelden van een cliënt voor incontinentie-katheter- diabetesmaterialen en medische voeding een korte vragenlijst invult, hebben wij van de cliënt meer gegevens nodig. Vraag uw cliënt in dat geval het online inschrijfformulier in.

Heeft uw cliënt geen toegang tot een computer? Vraag de cliënt dan telefonisch contact met ons op te nemen voor een intake.

Kwaliteit en privacy

Aan welke kwaliteitseisen voldoen wij?

De hulpmiddelenzorg van BENU is SEMH gecertificeerd. Jaarlijks worden we getoetst door de SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). Hiermee laten wij zien dat wij als zorgaanbieder voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die gesteld worden aan leveranciers van medische hulpmiddelen.

Hoe meten wij onze klanttevredenheid?

Om de mening van onze cliënten te peilen, gebruiken wij een Online Klantenmonitor. Het klanttevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd door Feeddex, een extern bureau. Cliënten ontvangen na contactmomenten periodiek per e-mail een enquête over onze dienstverlening. Op basis van de resultaten van het onderzoek worden de mogelijkheden voor verbetering van de dienstverlening vastgesteld en ingezet.

Hoe wordt er omgegaan met mijn gegevens?

In onze privacy statement leest u hoe wij omgaan met uw gegevens.

Klachten

Hoe kan ik een klacht indienen?

Vul op de contact pagina het contactformulier in. Wij reageren binnen 3 werkdagen op uw klacht

Is uw klacht niet naar tevredenheid opgelost?

Onze onafhankelijke klachtenfunctionaris (bereikbaar via 0800 6555 555) kan u helpen om de juiste weg te vinden voor het oplossen van uw klacht. De klachtenfunctionaris geeft informatie en advies en kan indien mogelijk bijstand verlenen bij het bemiddelen van uw klacht. Bent u ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris van mening dat uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost, dan kunt u de klacht aanmelden bij de onafhankelijke klachtencommissie van de ECKG (Expertisecentrum Klacht- en Gezondheidsrecht). Zij nemen uw klacht in behandeling en informeren u over het verdere verloop van de procedure. Meer informatie vindt u op de website van de ECKG.