Voedingsadviezen bij een colostoma

De invloed van een colostoma op uw lichaam

Een colostoma is een kunstmatige uitgang van de dikke darm op de de buik. Deze stoma wordt aangelegd wanneer een deel van de dikke darm is verwijderd. Een colostoma kan op verschillende delen van de dikke darm worden aangelegd. Hoe meer dikke darm er nog is (hoe lager de stoma dus ligt), hoe dikker de ontlasting zal worden.

De dikke darm zorgt dat vocht en zout worden opgenomen in het lichaam en dat de ontlasting dikker wordt. Bij een colostoma kan dit lastiger gaan en kan er zout en vocht verloren gaan. Daarom is het belangrijk dat u goed eet om klachten zoals gas- en geurvorming of verkleuring te voorkomen.

Wat mag u eten met een colostoma?

Met een colostoma mag u alles eten en drinken. Ook kunt u gebruik maken van drinkvoeding. Er zijn producten waardoor u sneller last kunt krijgen van verstopping, dunne ontlasting, gas- en geurvorming of verkleuring. Waar u last van heeft verschilt per persoon en zult u zelf moeten ontdekken. Hou bijvoorbeeld een voedingslogboek bij. Heeft u vragen? U kunt met de diëtist of stomaverpleegkundige uw voeding bespreken.

Wel zijn er een aantal tips die u kunt gebruiken wanneer u een colostoma heeft:

Tip 1: Drink voldoende

Omdat u bij een colostoma een stuk van uw dikke darm mist, gaat er veel vocht verloren. Daarom is het belangrijk dat u genoeg drinkt. Over de dag moet u 1,5 tot 2 liter drinken. Alle soorten drank tellen mee, zoals koffie, thee, limonade, maar ook soep, melk, vla en appelmoes.

Tip 2: Eet voldoende vezels

Voedingsvezels nemen water op en houden dit vast. Hierdoor wordt de ontlasting vaster. Daarom is het belangrijk dat u 30 tot 40 gram aan voedingsvezels per dag binnen krijgt.

Er zitten veel voedingsvezels in volkorenproducten (zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst), groente, fruit, peulvruchten en noten.

Tip 3: Blijf op gewicht

Let op dat u goed eet en voldoende voeding binnen krijgt. Als u een colostoma heeft is het het beste als uw gewicht zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Als uw gewicht wisselt kan het verzorgen van uw stoma lastig worden en kunt u last krijgen van uw stoma. Zo kunt u bijvoorbeeld te maken krijgen met huidirritatie of een lekkage.

Zorgprofessional van BENU bij een koppel thuis

Veelvoorkomende klachten door eten

Verstopping van de colostoma

Heeft u last van een verstopping (obstipatie)? Dan is het belangrijk om meer te drinken en meer producten met vezels te eten.

Vervelende geurtjes van de ontlasting

De ontlasting in de stoma kan een vervelende geur krijgen door bepaalde soorten voeding. Dit komt vaak voor bij het eten van:

  • peulvruchten,
  • koolsoorten,
  • ei,
  • ui,
  • knoflook,
  • prei,
  • vis.

Verkleuring van de ontlasting

Sommige voedingsmiddelen kunnen zorgen voor een andere kleur van de ontlasting. Dit komt door de natuurlijke kleurstof die in deze voedingsmiddelen zit die niet door het lichaam wordt opgenomen. Verkleuring kan bijvoorbeeld ontstaan door:

  • ijzerpillen,
  • bosbessensap,
  • donkergroene bladgroenten (spinazie, andijvie en boerenkool),
  • rode bieten.

Gasvorming

Als u een stoma heeft heeft u minder controle over gassen en winderigheid. Het is daarom erg vervelend als u last heeft van gas. Vaak ontstaat gasvorming doordat u lucht inslikt. Dit kan komen door snel praten, snel eten, kauwgom kauwen, drinken door een rietje of een slecht passend kunstgebit. Goed kauwen en rustig eten zorgt ervoor dat u minder lucht inslikt, hierdoor zal u minder last hebben van gasvorming.

Er zijn producten die zorgen voor gasvorming, denk hierbij aan:

  • peulvruchten,
  • dranken met prik (zoals cola),
  • spruitjes,
  • prei,
  • ui,
  • verschillende soorten kool (zuurkool, bloemkool),
  • knoflook,
  • bier.

Er zijn ook producten die gasvorming juist tegen gaan, zoals:

  • munt,
  • venkel,
  • dille,
  • koriander,
  • mierikswortel.

Heeft u last van klachten en weet u niet precies waar dit door komt? Vraag uw stomaverpleegkundige dan om advies of neem contact op met de diëtiste van BENU Direct.