Diabetes voorkomen

Diabetes type 1 kunt u helaas niet voorkomen. Diabetes type 2 is vaak wel te voorkomen door uw leefstijl te verbeteren. Een gezonde leefstijl kan uw risico op diabetes type 2 verkleinen (of vertragen).

Gevolgen van diabetes verminderen door een gezonde leefstijl

Als u al diabetes heeft, is het belangrijk dat uw aandoening niet erger wordt. Als diabeet heeft u een hoger risico op hart- en vaatziekten en ook op andere problemen, zoals minder goede genezing van wonden. Via controles bij uw huisarts en internist wordt uw diabetes in de gaten gehouden. Maar u kunt er ook zelf aan werken: met een gezonde leefstijl en goed gebruik van uw medicijnen. 

Ons advies om (de kans op) diabetes te verminderen

Om diabetes type 2 te voorkomen, is een gezonde leefstijl belangrijk. Dit zijn de beste vijf adviezen: 

  1. Beweeg voldoende, minstens een half uur per dag
    Bewegen is gezond. Het advies is om elke dag minstens een half uur intensief te bewegen. Bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen, tennissen, dansen of zwemmen. Wanneer u elke dag beweegt, bent u fitter en heeft u meer energie. Ook zult u hierdoor minder kans hebben op diabetes type 2.
    Als u al diabetes heeft, zorgt bewegen ervoor dat u minder risico loopt op vervelende gevolgen van diabetes. Meer bewegen maakt uw lichaam namelijk gevoeliger voor insuline, waardoor u gemakkelijker glucose opneemt. Meer over gezond bewegen. 
  2. Rook niet of stop met roken
    Als u rookt, loopt u tot twee keer zo veel risico om diabetes type 2 te krijgen. U beschadigt uw longen, uw hart en uw bloedvaten. Lees meer over de gevolgen van roken.
  3. Zorg voor een gezond gewicht
    Bent u te zwaar? Uw risico op diabetes type 2 wordt snel kleiner wanneer u afvalt. Een paar kilo minder helpt al. Lees meer over gezond afvallen.
  4. Eet gezond
    Gezonde voeding zorgt voor een betere gezondheid doordat uw lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Als u gezond eet, blijft u bovendien (beter) op gewicht en voelt u zich fit(ter). Dat verkleint uw risico op diabetes. 
    Lees meer over gezond eten. Lees ook onze 10 tips om minder zout of minder suiker eten.  
  5. Drink niet te veel alcohol
    Alcohol drinken mag, maar liever niet elke dag. Wanneer u toch alcohol drinkt, drink dan niet meer dan 1 glas per dag. Niet alleen de alcohol, maar ook het aantal koolhydraten heeft effect op uw bloedsuikerwaarden. Let dus goed op uw bloedsuikerwaarden bij het drinken van alcohol.
    Lees meer over de invloed van alcohol op uw gezondheid.

Heeft u diabetesmateriaal nodig?

BENU Direct Hulpmiddelenzorg helpt u aan de beste diabetesmaterialen en staat klaar voor advies bij het gebruik van het diabetesmateriaal.