Wat te doen bij een hypo?

Wanneer heeft u een hypo?

Bij een hypo is uw bloedsuiker te laag. Er zit dan te weinig bloedglucose in het bloed. Als uw bloedglucose lager is dan 3,9mmol/l heeft u een hypo. Ook als u geen diabetes heeft kunnen de bloedglucosewaarden onder de 3,9mmol/l raken. Het lichaam is, wanneer u geen diabetes heeft, in staat om dit zelf op te lossen. Het lichaam van iemand met diabetes kan dit niet.

Een hypo kan ontstaan doordat u te weinig eet, te veel insuline spuit of te lang lichamelijke inspanning verricht met te weinig koolhydraten in het lichaam. Een hypo herkent u aan:

  • een hongerig gevoel,
  • vermoeidheid,
  • trillen en zweten,
  • een bleek gezicht,
  • hartkloppingen,
  • een tinteling of gevoelloosheid van lippen, tong of vingers,
  • een gevoel van slapte.

Wat moet u doen bij een hypo?

Een hypo kan ernstige gevolgen hebben. U kunt hierdoor flauwvallen. Het is belangrijk om een hypo te voorkomen. Als u toch last krijgt van een hypo, is het verstandig om te weten wat u moet doen. U kunt een hypo voorkomen door: 

  • iets te eten,
  • iets te drinken,
  • glocacon te gebruiken.

Bij een hypo moet u voedsel kiezen waarbij de suikers snel beschikbaar zijn, zoals dextro (druivensuiker) of suikerhoudende limonade. Als u dit niet bij de hand heeft kunt u ook kiezen voor koekjes, boterham met beleg, een banaan of vruchtensap. Deze producten hebben een minder snelle werking. Het duurt langer voordat deze suikers beschikbaar zijn en in het bloed komen. Bij een hypo moet u snel kunnen handelen. Daarom zijn snelle suikers belangrijk. Als u diabetes heeft is het verstandig om dextro of suikerklontjes bij te hebben.

Kunt u niet eten omdat u misselijk bent? Dan kunt u glucagon gebruiken. Glucagon is een hormoon dat door het lichaam wordt aangemaakt. Dit zorgt dat uw bloedsuiker stijgt. Als u bij een hypo de juiste hoeveelheid glucagon inspuit stijgt uw bloedsuiker binnen een paar minuten.